Αντονέλλο ντα Μεσσίνα

Μια έκθεση πορτρέτων αφιερωμένη στο έργο του Αντονέλλο ντα Μεσσίνα «Ο Άγιος Ιερώνυμος στο αναγνωστήριό του» (περ. 1475), 2015-19/2022

Σαράντα τέσσερα πορτρέτα, ακρυλικό σε ξύλο, 30 x 22,5 x 3 εκ. το καθένα, που εκτίθενται στον δικό τους χώρο, συνολικές διαστάσεις 170 x 480 x 160 εκ.  

ΧΩΡΟΣ

Από την εγκατάσταση στην Eleftheria Tseliou Gallery

Από την εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη, 2023-24

Αντονέλλο ντα Μεσσίνα (περ. 1430-1479), Ο Άγιος Ιερώνυμος στο αναγνωστήριό του, περ. 1475, λάδι σε φλαμουριά, 45,7x36,2 εκ., Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη
Αντονέλλο ντα Μεσσίνα (περ. 1430-1479), Ο Άγιος Ιερώνυμος στο αναγνωστήριό του, περ. 1475, λάδι σε φλαμουριά, 45,7 x 36,2 εκ., Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη 

Γεννημένος τον τέταρτο αιώνα, ο Άγιος Ιερώνυμος ήταν λόγιος και ιερομόναχος. Η μετάφραση της Βίβλου που εκπόνησε από τα ελληνικά στα λατινικά, γνωστή ως Βουλγκάτα, χρησιμοποιείται ακόμη από την Καθολική εκκλησία.

Ο Αντονέλλο μάς καλεί να κρυφοκοιτάξουμε τον χώρο του Αγίου μέσω ενός μεγάλου αψιδωτού ανοίγματος που τρυπάει έναν φανταστικό πέτρινο τοίχο· είναι σαν να βλέπουμε μέσα σε ένα κουκλόσπιτο. Ο Ιερώνυμος βρίσκεται στο αναγνωστήριό του, στη μέση ενός μεγαλοπρεπή χώρου που μοιάζει με καθεδρικό ναό, του οποίου τα επιβλητικά θολωτά τόξα αντανακλούν την υψηλή πνευματικότητα και διάνοια του Αγίου. Μια σειρά από μικρές νεκρές φύσεις –μεταξύ των οποίων βιβλία, ένα κεραμικό βάζο και ένα δοχείο– παρατάσσονται στα ράφια του αναγνωστηρίου. 

Η δεξιότητα του καλλιτέχνη στη χρήση χρωμάτων λαδιού του έδωσαν τη δυνατότητα να δημιουργήσει την υφή αυτών των αντικειμένων, είτε είναι αδρά ή στιλπνά, θερμά ή ψυχρά. Αυτή η τεχνική ικανότητα που προέρχεται από την μελέτη της ζωγραφικής των Κάτω Χωρών, επηρέασε βαθύτατα τους καλλιτέχνες της Βενετίας, όπου ο Αντονέλλο ζωγράφισε αυτό το έργο.